szabályozás

Mik azok a hívásvégződtetési díjak? Kinek és mennyit kell fizetnie?

Nagy Koppány
Nagy Koppány
2023. szeptember 21.
Mik azok a hívásvégződtetési díjak? Kinek és mennyit kell fizetnie?

A hálózattal rendelkező iparágakban (pl. gáz-, vagy áramszolgáltatás), így a távközlésben is jelentős piaci szerepe van az egyes hálózatok összekapcsolásának. Ahhoz, hogy két piaci szereplői összeköttetést tudjanak kialakítani (pl. egy Yettel előfizetéssel rendelkező felhasználó felhívjon egy Telekomost) a két hálózat összekapcsolására, a hálózatok üzemeltetőinek együttműködésére van szükség. Azon szolgáltatók, akik kiépítették, és fenntartják a hálózatot, jogosan tartanak igényt arra, hogy más piaci szereplők megfizessék a hálózatuk használatának díját. Ahhoz, hogy a végfelhasználók számára teljes körű, de egyszerű szolgáltatást nyújtson a szolgáltató, a felhasználók számára egykapus módon biztosítja, hogy a világon bármely számot felhívhassanak anélkül, hogy azon szolgáltatókkal is szerződést kötnének, amelyek hálózatát a hívás során használják. A saját szolgáltatónk tehát gondoskodik arról, hogy a sok-sok hálózat bármelyikét használhassuk úgy, hogy jogi viszonyban csak vele állunk. A telekommunikációs szolgáltató azonban a többi piaci szereplő számára megfizeti a hálózatuk használatának díját, ezt a szolgáltatók közötti elszámolási költséget nevezzük hívásvégződtetési díjnak.

Magyarországon megkülönböztetünk mobilhálózati és vezetékes távközlési hálózatban végződtetett hívásokra vonatkozó hívásvégződtetési díjakat.

1997-ig hatóságilag szabályozott végződtetési díjak voltak érvényben, 1998 és 2003 között viszont a mobil szolgáltatók szabadon határozhatták meg azokat. 2002-ben a szabályozatlan díjak átlagosan 38 Ft/perc körüliek voltak mindhárom mobilszolgáltató esetében. A Hírközlési Felügyelet Hírközlési Döntőbizottsága (HDB) 2003 novemberében hozott egy határozatot, melyben szabályozta a vezetékes hálózatból mobilhálózatba érkező hívások csúcsidei és nem csúcsidei végződtetési díjait (először csak a Westel esetében). A 2004-ben megalakult NHH az összekapcsolási díjakat tovább csökkentette, valamint kiterjesztette azt a Pannonra, és később a Vodafone-ra. Az utóbbi évtized folyamán a vezetékes és a mobil végződtetési díjak is fokozatosan csökkentek. Utóbbiak még ma is magasabbak, mint a vezetékesek, amelynek oka az országosan kiépített hálózatok megtérülési idejével magyarázható.

Az Európai Parlament nem titkolt célja, hogy a végződtetési díjak egyszer megszűnjenek, amivel majd az egyesült államokbeli helyzethez hasonló áll elő. Ezért 2022-től az Európai Bizottság az Unió egészében egységes maximális mobil hívásvégződtetési díjat és az Unió egészében egységes maximális vezetékes hívásvégződtetési díjat rendeletben rögzíti (Euróban megadva). A díjakat helyi devizában évente aktualizálni kell. 2023-ban hazánkban az NMHH által meghatározott alábbi maximáis hívásvégződtetési díjak alkalmazhatók:

  • Vezetékes hívásvégződtetési díj: 0,288 Ft/perc
  • Mobil hívásvégződtetési díj: 1.646 Ft/perc

Jelenleg az SMS végződtetési díjak nincsenek hatóságilag szabályozva. Mindhárom szolgáltató 14,40 Ft-ot kér egy belföldi SMS végződtetésre, annak ellenére, hogy a tényleges önköltség ennek a töredéke. Amíg a szabályozás nélküli állapot áll fenn, az ügyfelek által fizetett díjak nem fognak érdemben ez alá menni. Ez természetesen jelentősen kihat a piac fejlődésére is.

Miképp hat az hívásvégződtetési díj változása a piaci árakra?

Ha tömören kell megválaszolni, azt mondjuk, sehogy, hiszen a szolgáltatóknak ez ugyanúgy jelenik meg költségként az egyik, mint bevételként a másik oldalon. Azonban vannak olyan szolgáltatások és esetek, amikor az összekapcsolási díj csökkenésnek közvetlen hatása lehet a piacra. Ide tartoznak azon szolgáltatások, amelyek egyirányú (kimenő) forgalmat bonyolítanak, és bejövő forgalom nincs, vagy elenyésző (pl. GSM adapterek), hiszen ilyenkor a szolgáltatók kiadása csökken, bevételük azonban nem változik (ti. nulla). Ennek eredménye az is, hogy az elmúlt évtizedben a GSM adapterek száma rohamosan csökkent, hiszen a mobilhívások terén eddig versenyhátrányban lévő vezetékes szolgáltatók a mobilszolgáltatókéhoz hasonló mobilirányú percdíjat tudnak kínálni, amely az alternatív műszaki megoldások visszaesését eredményezi.

 

Kapcsolódó bejegyzések

kötbér
A kötbér pszichológiája

A kötbér pszichológiája

2021. december 08.
Nem találkoztunk olyan ügyféllel a tanácsadói tevékenységünk során, aki telekommunikációs szolgáltatónak ne fizetett volna még kötbért – bár ilyesmiről nem készítettünk statisztikát. Pedig bátran kijelenthetjük, hogy a minta reprezentatív. Hogy mi az, amit ennyi év után megtanultunk a kötbérről? Például, hogy barátságtalan dolognak tűnik, pedig nem feltétlenül az.
készülék
Cipőt a cipőboltból, de mobiltelefont honnan?

Cipőt a cipőboltból, de mobiltelefont honnan?

2022. február 21.
A legtöbb mobiltelefont itthon még ma is a szolgáltatók adják el. A mobil szolgáltatás elterjedésekor más lehetőségünk nem is igazán volt, és bár az évek alatt elszaporodtak az elektronikai áruházak, online boltok, márkakereskedők, a vásárlók szokásait csak kis mértékben sikerült alakítaniuk.
beszerzés
Miben különbözik egy közbeszerzés egy versenypiaci beszerzéstől?

Miben különbözik egy közbeszerzés egy versenypiaci beszerzéstől?

2022. október 10.
Sokat halljuk, hogy a közbeszerzések jellege és folyamata jelentősen különbözik a versenypiaci beszerzésektől. Lássuk pontokba szedve, mik is a legfőbb különbségek.
számla
Az optimalizálás nélkülözhetetlen kelléke: az elektronikus számlarészletezés

Az optimalizálás nélkülözhetetlen kelléke: az elektronikus számlarészletezés

2022. augusztus 17.
A mobil papírszámlák ellenőrzése, elemzése már az egy előfizetéssel rendelkező lakossági felhasználók számára is komoly feladat. A több száz, vagy akár ezer SIM-et használó céges előfizetők számára pedig szinte elképzelhetetlen erőforrást igénylő feladat.
beszerzés
A nemzetközi (global), vagy a helyi (local) beszerzés a hatékonyabb?

A nemzetközi (global), vagy a helyi (local) beszerzés a hatékonyabb?

2022. július 04.
Munkánk során sokszor kerülünk szembe azzal a jelenséggel, hogy egy nemzetközi nagyvállalat itthoni leányának kezeit megköti az anyacég. Ilyenkor sok esetben felmerül a kérdés, mi az ad1tage véleménye erről, és mit tapasztaltunk más vállalatoknál?
alközpont
Kedves Alközpont! Hogyan korszerűsítselek?

Kedves Alközpont! Hogyan korszerűsítselek?

2022. május 04.
Mindenki használt már telefonos alközpontot, vagy azt kiváltó szolgáltatást, még ha nem is tudott róla. Ha másképp nem, amikor a portás beleszólt a telefonba, hogy “kapcsolom a melléket”, akkor élveztük a házon belül összekapcsolt mellékek hálózatát.
ad1tage
Mérlegen az első év: sikerrel halad előre az ad1tage

Mérlegen az első év: sikerrel halad előre az ad1tage

2022. április 05.
2022. április 1-én lett egy éves az ad1tage. És ez nem tréfa! :)
ad1tage
A második évünk a ChatGPT szemével

A második évünk a ChatGPT szemével

2023. április 03.
Második sikeres évét zárta az ad1tage Kft., amiről ismét megemlékezünk. A "memoárt" azonban ezúttal helyettünk az elmúlt időszakban hihetetlen karriert befutott ChatGPT készítette el. Lássuk!
DKÜ
A DKÜ meghosszabbította a mobil keretmegállapodást

A DKÜ meghosszabbította a mobil keretmegállapodást

2022. március 09.
A 2020. december 10-én 24 hónapra megkötött keretmegállapodást (DKM01MSZOLG20) hat hónappal hosszabbította meg a DKÜ Zrt, így 2023. június 10. napjáig marad hatályban.
dolgozói csomag
Hogyan érdemes a vállalati mobilflottát kiterjeszteni a családtagokra?

Hogyan érdemes a vállalati mobilflottát kiterjeszteni a családtagokra?

2022. április 19.
A cég számára kialkudott, kedvező percdíjak és konstrukciók már sok éve jelentenek csábítást. Mind a cégvezetők, mind a dolgozók szeretnék, ha az alacsony árak nemcsak nekik, de feleségüknek, gyereküknek, rokonaiknak is elérhető lenne. Emiatt aztán sok vállalat az üzleti flotta mellett további, úgynevezett dolgozói, családi, vagy hozzátartozói flottát üzemeltet.